6 września 2020

Wewnątrz klasy Montessori

To, co wyróżnia klasy na poziomie edukacji wczesnoszkolnej Montessori to indywidualny program nauczania, który stanowi wyzwanie edukacyjne dla dzieci i chroni ich dobre samopoczucie oraz poczucie własnej wartości. Angażując się w życie społeczności klasowej, dzieci uczą się zadawać pytania, myśleć krytycznie i brać odpowiedzialność za własną naukę. Te umiejętności pomogą im w późniejszej edukacji i w życiu.

Edukacja Montessori opiera się na przekonaniu, że dzieci najlepiej uczą się poprzez ruch i pracę rękami. Staramy się wykorzystywać pełen potencjał dziecka – poznawczy, społeczny i emocjonalny.

Etap rozwoju od 6 do 9 roku życia charakteryzuje się:

  • przejściem od myślenia konkretnego do abstrakcyjnego,

  • rosnącym zainteresowaniem socjalizacją,

  • kreatywnym myśleniem i rozwojem wyobraźni,

  • zainteresowaniem uczciwością, sprawiedliwością społeczną i współczuciem.

W klasie Montessori uczniowie pracują indywidualnie lub w małych grupach, przy stołach lub na matach na podłodze. Stonowane kolory, minimalizm w wyposażeniu tworzą przestrzeń dla koncentracji i spokojnej aktywności. Materiały do nauki są rozmieszczone na dostępnych dla dzieci półkach, zgodnie z programem nauczania, co sprzyja niezależności uczniów podczas wykonywania pracy. Wszystko jest tam, gdzie powinno być, dając poczucie harmonii i porządku, które jednocześnie uspokaja i inspiruje.

Dzieci, które dopiero zaczynają przygodę z Montessori, szybko czują się jak w domu dzięki nauczaniu, które odwołuje się do ich zainteresowań.

Klasa to szczęśliwa społeczność. Uczniowie są skupieni. Wymyślają, badają, eksperymentują, naradzają się, tworzą, czytają książki. Czasami mogą nawet rozmyślać w kąciku. W międzyczasie nauczyciele krążą po sali, obserwując uczniów i robiąc notatki na temat ich postępów, zawsze gotowi do zaoferowania wsparcia lub wprowadzenia nowego materiału.

Czego nauczy się Twoje dziecko?

Nauczyciele prowadzą dzieci przez program nauczania, indywidualnie dostosowany do ich zainteresowań, potrzeb i możliwości. Nauczyciele monitorują postępy w odniesieniu do ustalonych wzorców i oczekiwań dotyczących uczenia się uczniów, w tym: gotowości szkolnej, niezależności, pewności siebie, autonomii, wewnętrznej motywacji, odpowiedzialności społecznej.

Dziecko rozszerza swoje umiejętności zdobyte na etapie wczesnego dzieciństwa. Na poziomie 6-9 kształtujemy przede wszystkim: dbanie o siebie, organizowanie czasu, odpowiedzialność, uczestnictwo w życiu społeczności. Dzieci korzystają z takich narzędzia jak „Planownik Ucznia”, który wspieraja umiejętności organizacyjne, zarządzania czasem i dotrzymywanie terminów.

Uczniowie Montessori nie tylko zapamiętują fakty i liczby. Uczą się również „jak”, „kiedy” i „dlaczego”. Specjalnie zaprojektowane materiały dydaktyczne, które wykorzystują rzeczywiste przedmioty wspierają ich w tej nauce.

Nauczyciele przedstawiają uczniom materiały zgodnie z ich poziomem rozwoju i gotowością. Następnie uczniowie pracują z materiałami, aby samodzielnie dokonać odkryć edukacyjnych. Nieodłącznym elementem korzystania z materiałów Montessori jest znajdowanie odpowiedzi na nurtujące pytania na własną rękę.