18 marca 2020

Tak, dzieci mogą kochać matematykę!

Sięgam pamięcią wstecz. Bardzo nie lubiłam matematyki, kiedy dorastałam. Było wiele powodów - nudni nauczyciele, opasłe podręczniki i powtarzające się prace. Moje myślenie na temat „królowej nauk” zmieniło się, gdy poznałam metodę Montessori. Materiały matematyczne, zdobione złotymi perełkami, zmieniły mnie w miłośnika matematyki.

   

Piękno materiałów matematycznych Montessori

Co sprawia, że matematyka Montessori jest tak inna? Co czyni je wyjątkowymi? Po pierwsze, wszystkie materiały konkretne, a nie abstrakcyjne. Po drugie, są one sekwencyjne - każdy opiera się na poprzednim. Po trzecie, zawierają wiele podobnych elementów, które umożliwiają dziecku szybkie opanowanie nowej pracy. Najbardziej skomplikowane pojęcia matematyczne podzielone są na łatwe do zrozumienia fragmenty informacji. W tradycyjnej edukacji oczekujemy, że dzieci będą w stanie wyobrazić sobie operacje matematyczne na długo zanim będą posiadać ku temu neurologiczną zdolność. Nic dziwnego, że konsekwencją jest frustracja i zdenerwowanie. Materiały Montessori zawierają kontrolę błędów i jasność celu – obie cechy, które dają dzieciom siłę, a nie uzależniają je od nauczycieli lub podręczników.

     

Jak powinna wyglądać matematyka w Montessori?

Jedną z najważniejszych spraw jest to, że dziecko wybiera samodzielnie materiał. Cała klasa nie wykonuje w tym samym czasie jednej czynności. Uczeń samodzielnie wybiera materiał do pracy. Ta wolność zapewnia, że dzieci będą pracować tak długo, jak będą musiały, na danym materiale, przechodząc o krok dalej dopiero wtedy, gdy będą do tego całkowicie gotowe.

Kolejną kwestią jest to, że dzieci mogą jednocześnie pracować na kilku materiałach matematycznych. Ta równoległa praca uwidacznia naturalną symetrię w operacjach matematycznych. Ileż uczniów jest zachwyconych, że odejmowanie jest przeciwieństwem dodawania, a dzielenie i mnożenie są swoimi odwróconymi wersjami!

     

Przejście do abstrakcji

Wiele razy ludzie pytają mnie o „ścieżkę do abstrakcji”. Z codziennej obserwacji wynika, że dzieci lepiej rozumieją abstrakcyjne pojęcia matematyczne, ponieważ najpierw zajmowały się rzeczywistymi materiałami. Kiedy zatem zaczyna się przejście do abstrakcji? Pierwszy etap pojawia się w okresie 6-9 lat. Jednak nie ma konkretnego momentu, w którym dziecko przejdzie od konkretów do abstrakcji. Pozwólmy dziecku pracować w swoim własnym tempie, a wybierze odpowiedni materiał w odpowiednim miejscu i czasie. Materiały matematyczne Montessori to tylko narzędzia, ale za to potężne narzędzia, które mogą rozwinąć umysł dziecka.